generasi ke 2 sudah bermula

Posted: September 15, 2009 in coretan hati

bismillahirrahmanirrahim

setinggi2 pujian kpd Allah yg Maha menghidupkan dan mematikan hambaNya

alhamdulillah..alhamdulillah..alhamdulillah..

tanggal 13hb september 2009,sy telah mendapat ank saudara yg baru.disebabkan semua tak sabar2 nk tunggu hari ke-7 utk tengok gmbr dia jadi terpaksa la tulis post ni wpun sekarang masih takde nama lagi,jadi sy panggil je dia baby bt muhd sirojul afkar

baby bt sirojul afkar..hehe..comel macam makcik die

baby bt sirojul afkar..hehe..comel macam makcik die

da lama tak pegang baby baru lahir mula2 mmg kekok jugak.sy masih lg menunggu anak2 saudara sy yg bertiga tu balik kampung,tak sabar utk berjumpa mereka.darwish dan dalila tu pun sy tak tengok lg,tp da dapat anak saudara baru lg.hehe.sungguh cepat masa berlalu.tp alhamdulillah ala kulli hal.

bg sesiapa yg belajar subjek embryology tentu amat kagum dgn proses kejadian manusia yg sgt kompleks ttp sgt sempurna.masyaAllah,segala pujian bagi Allah yg bersifat ihsan dan begitu teliti dalam menjadikan setiap sesuatu.terdapat byk ayat di dalam al-quran yg menceritakan ttg proses kejadian manusia ini dan bagi sesiapa yg berakal dan mengambil pengajaran,ayat ini shj sudah cukup utk membuktikan kekuasaan Allah dan akan menambahkan keyakinan kita utk mengesakannNya.antara ayt yg menceritakan proses ini ialah surah al hajj ayat 5 :

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّى وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ

Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setetes mani, kemudian dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam rahim, apa yang Kami kehendaki sampai waktu yang sudah ditentukan, kemudian Kami keluarkan kamu sebagai bayi, kemudian (dengan berangsur-angsur) kamu sampailah kepada kedewasaan, dan di antara kamu ada yang diwafatkan dan (adapula) di antara kamu yang dipanjangkan umurnya sampai pikun, supaya dia tidak mengetahui lagi sesuatupun yang dahulunya telah diketahuinya. Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air di atasnya, hiduplah bumi itu dan suburlah dan menumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan yang indah.

begitulah peringkat kejadian manusia yg sgt sempurna dijadikan oleh Allah.

sedikit info mengenai al-mudghah yg sy ingin kongsikan bersama,but dunno how to explain it in malay.actually al-mudghah in arabic means the material chewed by teeth and this gives accurate description of the embryonic stages as the embryo shape looks like a chewed material which constantly changes,with the appearance of somites bulges.the differences in these somites look like the “teeth imprints” over bread bite.the embryo turns n rolls in the cavity of the uterus as a piece of chewed material in the mouth.and the stage of mudghah comes after the stage of alaqa.dan proses ini bertepatan dgn gmbaran drpd al quran pd surah al mu’minun,ayat 14 yg berbunyi :

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَاماً فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْماً ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقاً آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik

mudgah yg berusia 28 hari

masyaAllah,segala puji bagiMu.kita hendaklah selalu meneliti,mengkaji dan berfikir ttg proses2 kejadian yg berlaku di sekeliling kita dan dgn demikian ia dapat menambahkan rasa kehambaan pd diri kita.semua yg kita ada skrg,semuanya dtg drpdNya,dan Dia jualah yg berkuasa menarik balik semua nikmat pinjaman itu.dariNya kita datang dan kepadaNya jualah kita akan kembali.

apa pun,makcik (huhu..terasa sudah tua) doakan semoga baby menjadi pewaris kpd dakwah ini,menambahkn lagi bilangan mujahid di ats muka bumi ini utk menegakkan kalimah Allah,Insha Allah..

tq for reading

have a gud day~

Comments
  1. enoll_carpet says:

    salam..wah, muka die mcm makcik enoll!!!
    (tetibe je ade genetic)

    muka cm sopan je…hmm =)

    • nik_10 says:

      sejak bile genetik keluarga nik bertembung ngn keluarga kamarulzaman plak ni?xpernah tau plak
      esh2 msti la sopan ikut makcik die ni..hahaha

  2. paan says:

    enoll x bole blah.

    wahhhh.bestnye dah ade 2nd generation.bile nk jumpe KAK paan?kahkahkah.

    • nik_10 says:

      MAKCIK paan dtg la ganu kalo nk jumpe baby baru 2nd generation.haha.boleh KAK nik bawak g round2 ganu

      • paan says:

        ish.x bestlah pggl makcik.kak jojie dah amik acik jojie.nnt sye pikir nk letak name saye ape KAK nik (ini maksudnye kak nik lagi tua dr saya mengikut kiraan saya kahkah).

  3. maq anih says:

    cute giler anok manakanku

  4. acik jojie says:

    asma kan namanya~~comel, muka mcm kaknik la….kaknik nabihah ye… ini petanda pembuka jalan kepada kaknik nabilah pulak~~ehehehehe

  5. deiya says:

    hehe..
    acik bilah dan acik jojie gaduh2 pulak kat atas tu~

    tak sabar mahu jumpa baby..
    tunggu aunty nadiah ye.. (hehe, paan, aunty boleh x??)

  6. nik_10 says:

    udah2 la MAKCIK paan.baik MAKCIK drg beraya kt trg,bleh bg sy duit raya(mewakili asma)

    ADIK nik muda byk dr AKK tau..haha.sedar2 la diri tu KAK paan.KAK paan,bagila adik duit raya jugak(mewakili diri sndiri)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s